Forum Pannonia - motocykle zabytkowe Strona Główna Pannonia - motocykle zabytkowe
.::forum poświęcone motocyklowi Pannonia i innym motocyklom zabytkowym::.
 
PannoniaPannonia   Mapa PannoniMapa   AlbumAlbum   DownloadsDownloads  UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   FAQFAQ   SzukajSzukaj  
AukcjeAukcje   ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj   RejestracjaRejestracja 

 Forum Pannonia - motocykle zabytkowe Strona Główna » Początkujący kolekcjoner » Pozdrowienia z WLKP + Zakup Pannoni (kilka pytań)
Cześci do zabytków
  Obecny czas to Sob Sty 20, 2018 10:14 

 Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PostWysłany: Nie Gru 03, 2017 18:06    Temat postu: Pozdrowienia z WLKP + Zakup Pannoni (kilka pytań)
   

nach89
Polny popierdalacz
Polny popierdalacz


Wiek: 28
Dołączył: 03 Gru 2017
Posty: 2

Witam

Zaczyna mi chodzić po głowie zakup Pannoni. Interesuje mnie model TLF lub T5. Chciałbym mieć motocykl z wózkiem bocznym Duna. Na dzień dzisiejszy jestem na etapie zbierania informacji na temat tych pięknych motocykli, które w przyszłosci posłużą mi w zakupie dobrego egzemplarza.

Mam kilka pytań na start
-na co zwrócić szczególną uwagę przy zakupie motocykla?
-czy motocykle fabrycznie wyposażone w wózek boczny mają jakąś inną ramę? czy też mogę po prostu kupić motocykl fabrycznie "solo" i do niego dokupić wózek boczny + zestaw mocowań tak jak to jest np. w Junaku?
-jakie były zmiany w wózkach na przestrzeni lat? Dostrzegłem, że wózki do T5 mają inny błotnik z lampami które są jakby "niżej". czy są też jakieś inne różnice?

Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez nach89 dnia Nie Gru 03, 2017 18:08, w całości zmieniany 1 raz

TOP   BOTTOM
PostWysłany: Nie Gru 03, 2017 21:33    Temat postu: Re: Pozdrowienia z WLKP + Zakup Pannoni (kilka pytań)
   

towot
Dawca organów
Dawca organów



Dołączył: 08 Mar 2013
Posty: 301
Skąd: mazowieckie

Możesz śmiało kupować wszystko odrębnie, ramy motocykli są takie same.

TOP   BOTTOM
PostWysłany: Pon Gru 04, 2017 10:37    Temat postu: Re: Pozdrowienia z WLKP + Zakup Pannoni (kilka pytań)
   

Ruszi
Dawca organów
Dawca organów


Wiek: 27
Dołączył: 07 Mar 2013
Posty: 225
Skąd: Lublin

ramy takie same. można dołożyć wózek do solówki bez żadnych przeróbek i kombinowania.
co do zmian to oprócz błotnika różniły się ozdobą przodu (śmigło lub ścięty przód) i ramami. w jednym typie masz stopień do postawienia nogi na rami przy wchodzeniu przyspawany do ramy a w innym masz przykręcony na śruby. i były dwa rodzaje zabezpieczeń mocowań tego wózka. zwykłe nakrętki kontrujące lub takie śmieszne zawleczki-haczyki.
co do rzeczy istotnych przy zakupie to przede wszystkim kompletność i zgodność części z modelem który oficjalnie kupujesz. problematyczne są dźwignie przy silniku (kopniak i zmiana biegów), ssanie, tylna lampa i ogólnie żeby reszta trzymała się kupy Smile

TOP   BOTTOM
PostWysłany: Pon Gru 04, 2017 16:09    Temat postu: Re: Pozdrowienia z WLKP + Zakup Pannoni (kilka pytań)
   

nach89
Polny popierdalacz
Polny popierdalacz


Wiek: 28
Dołączył: 03 Gru 2017
Posty: 2

Dziękuję bardzo za odpowiedzi
Jeszcze pytanko - te wózki były jakby uniwersalne (fabrycznie dołączane zarówno do TLF jak i T5) czy też każdy dedykawany tylko do danego modelu?

TOP   BOTTOM
PostWysłany: Pon Gru 04, 2017 22:22    Temat postu: Re: Pozdrowienia z WLKP + Zakup Pannoni (kilka pytań)
   

Ruszi
Dawca organów
Dawca organów


Wiek: 27
Dołączył: 07 Mar 2013
Posty: 225
Skąd: Lublin

‚Dedykowane’ mozna jedynie powiazac z tym ze w podobnych okresach produkowane. Dlatego przy T5 przewaznie widzi sie ten brzydszy wozek a przy TLF ten ladniejszy. Ale konstrukcyjnie nie ma to znaczenia. Moooze poza przednim dolnym mocowaniem ktore sie bedzie roznic bo fabrycznie rama w T5 ma tulejki do mocowania wozka a TLF jej nie ma. Ale obie wersje mocowan sa do kupienia

TOP   BOTTOM
PostWysłany: Wto Gru 05, 2017 00:34    Temat postu: Re: Pozdrowienia z WLKP + Zakup Pannoni (kilka pytań)
   

Zembron
Dawca organów
Dawca organów


Wiek: 34
Dołączył: 22 Wrz 2016
Posty: 266
Skąd: Olawa/Bruchsal

Tak jak juz Ruszi wspomnial, podczas zakupu najwazniejsza jest oryginalnosc i kompletnosc. Choc na oko wydaja sie prawie blizniacze, maja juz spore roznice.
Najlatwiej wszelakie czesci bedzie Ci zdobyc do modelu TLF, byl najbardziej powszechny. T5 jest juz trudniej ale w miare bez wiekszych problemow. Najgorzej jest ze wszystkimi modelami P, szczegolnie P20 i 21.

Najlatwiej zauwazalne zmiany pomiedzy modelami.
1. Tylna lampa, ta od TLF to zloty gral. Droga (szczegolnie ramka).
Do T5 pasuje klosz od P20, ladniejszy ksztaut.
2. Instalacja elektryczna tylnego oswietlenia.
W TLF dwie zarowki, w T5 jedna zarowka dwuzarnikowa.
3.Mniejsze bebny hamulcowe w T5, podobno bardziej skuteczne...gowno prawda, tak samo nie hamuja Laughing
4.W T5 nie byl juz montowany gaznik z osobna komora plywakowa, byla zintegrowana.
Linka ssania byla krotka i dzwigienka montowana miedzy siedzeniem a zbiornikiem (bardzo droga), w TLF ssanie na kierownicy.
Filtr powietrza w TLF na gazniku, w T5 w lewej puszce pod siedzeniem (bardzo ciezki do dostania).
5. Mechanizm zmiany biegow byl rozny w obu modelach.
Glowne roznice to dzwignia z wodzikiem (hakiem) przekladajacym przelozenia, zdaje sie ze mechanizm zegara byl tez inny. Roznice byly tez w samej dzwigni. Naprzemian nie pasuja. Ta od TLF ma srube zaciskowa przed oska, w T5 za nia.
6. Cylinder. W TLF ozebrowanie jest pelne na calym obwodzie, w T5 na obwodzie zeber sa ´´przerwy´´.
7. Predkosciomierz. We wszystkich TLF mial bialy cyferblat do 120km/h. W T5 byl bialy do 140km/h i od 68 roku czarny do 140km/h. Czarne wyskalowane do 160 to moele P20 i 21.
8. Przeszedlem motocykl z tylu do przodu a zapomnialem o wahaczu. W TLF blokada bebna hamulcowego tylnego jest mocowana do ramienia wahacza. W T5 ta blokada to dluga listwa metalowa mocowana przy osi wahacza.
9. Fartuch lancucha napedowego w T5 jest mocowany do ramy za pomoca tylnej dolnej sruby mocujacej silnik w ramie. W TLF chyba nie ( prosze mnie poprawic jesli sie myle).

Huh... troche sie nazbieralo. A czlowiek mysli ze to ten sam motocykl Cool
_________________
Najwieksza przeszkoda w podrozy jest tesknota za domem.

TOP   BOTTOM
PostWysłany: Wto Gru 05, 2017 08:09    Temat postu: Re: Pozdrowienia z WLKP + Zakup Pannoni (kilka pytań)
   

towot
Dawca organów
Dawca organów



Dołączył: 08 Mar 2013
Posty: 301
Skąd: mazowieckie

A tak dla jasności tematu, to który wózek jest ładniejszy, a który brzydszy?

TOP   BOTTOM
PostWysłany: Wto Gru 05, 2017 09:58    Temat postu: Re: Pozdrowienia z WLKP + Zakup Pannoni (kilka pytań)
   

Zembron
Dawca organów
Dawca organów


Wiek: 34
Dołączył: 22 Wrz 2016
Posty: 266
Skąd: Olawa/Bruchsal

towot napisał:
A tak dla jasności tematu, to który wózek jest ładniejszy, a który brzydszy?


To chyba kwestia gustu. Ale mysle ze wiekszosc odpowie ze starszego typu jest ladniejszy.
_________________
Najwieksza przeszkoda w podrozy jest tesknota za domem.

TOP   BOTTOM
PostWysłany: Wto Gru 05, 2017 22:42    Temat postu: Re: Pozdrowienia z WLKP + Zakup Pannoni (kilka pytań)
   

fearie
Motórzysta
Motórzysta



Dołączył: 18 Cze 2015
Posty: 197
Skąd: Wągrowiec

Witam.
Z wózkiem rzecz gustu.
Z której części wlkp jesteś?
_________________
http://klasykiwpodrozy.blogspot.com/

TOP   BOTTOM
PostWysłany: Sro Gru 06, 2017 00:08    Temat postu: Re: Pozdrowienia z WLKP + Zakup Pannoni (kilka pytań)
   

toni175
Dawca organów
Dawca organów


Wiek: 35
Dołączył: 08 Sie 2009
Posty: 337
Skąd: starachowice

Wózków było co najmniej cztery rodzaje: ok-1, ok-2,ok3,ok4. różnice były w karoserii i w ramie i w samych kołach. Zauważyc trzeba ze pierwszy wózek miał gondolę resorowaną na dwóch amortyzatorach...kolejny już miał gondolę na sztywno... kolejny różnił się od poprzednich że miał błotnik przykręcony do gondoli za pomocą krótkich śrub i charakterystycznych ,duzych aluminiowych podkładek na błotniku już nie widać. kolejny rodzaj ózka to ten z kwadratowym błotnikiem i kkołem na małym bębnie. Następnie pojawiły sie wózki które zamiast śmigła w przedniej części miały płaski dekiel albo przetłoczenia coś ala znak citroena. W międzyczasie były zmiany w konstrukcji ramy, w resorowaniu koła....
Co sie tyczy motocykli to im młodszy model, tym więcej go wyprodukowano. wyjątkiem są ostatnie modele: P12, p20,p21. Modeli T5 wyprodukowano chyba najwięcej. p10 też było sporo, była produkowana równolegle z T5. W Polsce najpopularniejszym modelem jest T1, z charakterystyczną lampą tylną, ssaniem na kierownicy (to jest dopiero ciężkie do zdobycia) i duzymi bębnami kół. Model wcześniejszy czyli TLF de Luxe jest na drugim miejscu.
Zembron, niewiem gdzie się zaopatrujesz ale czasem mam wrażenie że ktoś cię dobrze skubie. Linka pod siedzenie jest dostępna nowa za ok. 50zł, i jest dostępna od ręki.
Jak kolega będzie szukał Pannoni, to tak jak koledzy wspominali, ważna jest kompletność i zgodność modelowa. Numery silnika powinny być identyczne na silniku i na ramie. warto zdjąć prawy dekiel sprawdzić czy mocowanie ślimaka jest całe, czy jest licznik, czy błotniki nie są naprawiane lub mocno pogięte, czy kopniak nie był spawany, czy podstawa siedzenia nadaje się do dalszej eksploatacji.. sprawa kół czy wydechów jest mało istotna, bo wydechy zazwyczaj warte są tyle co ważą, a same felgi są pogięte i pordzewiałe. Z praktyki moge powiedzieć że renowacja Pannoni TL,TLT,TLF czy T1,T5,P10 jest tak samo pracochłonna i kosztowna. Natomiast wartośc tych modeli jest b.różna po dobrze wykonanej renowacji. Sama różnica w zakupie np.T5 a TLF albo TLT , biorąc pod uwagę całokształt, jest minimalna. Oczywiście nie namawiam do przekreślania jakiegokolwiek modelu, w jakim by nie był stanie ale po prostu pisze jak ja to widzę. Uff, ja to się dopiero rozpisałem...powodzenia w poszukiwaniach, pamiętaj żeby renowację robić z głową, dwa razy zapytaj jak czegoś nie jesteś pewien niż masz coś zepsuć.

TOP   BOTTOM
PostWysłany: Sro Gru 06, 2017 21:07    Temat postu: Re: Pozdrowienia z WLKP + Zakup Pannoni (kilka pytań)
   

towot
Dawca organów
Dawca organów



Dołączył: 08 Mar 2013
Posty: 301
Skąd: mazowieckie

Dzięki toni za info w sprawie wózków.

TOP   BOTTOM
PostWysłany: Czw Gru 07, 2017 09:05    Temat postu: Re: Pozdrowienia z WLKP + Zakup Pannoni (kilka pytań)
   

toni175
Dawca organów
Dawca organów


Wiek: 35
Dołączył: 08 Sie 2009
Posty: 337
Skąd: starachowice

małe sprostowanie: wózków wg oznaczeń było co najmniej 4 rodzaje...wg katalogów i prospektów wózki które teraz się spotyka to model OK-3 z różnymi modyfikacjami które opisałem. Bezpieczniej nazywać wózki po prostu Duna Smile zobaczcie w google np. duna ok-4... Mam zdjęcie w galerii takiego wózka z Pannonią TLB na targach poznańskich. Koledze nach89 takiego zestawu życzę!

TOP   BOTTOM
PostWysłany: Czw Gru 07, 2017 16:46    Temat postu: Re: Pozdrowienia z WLKP + Zakup Pannoni (kilka pytań)
   

Marcello
Motocyklowy globtroper
Motocyklowy globtroper


Wiek: 44
Dołączył: 22 Lip 2014
Posty: 707
Skąd: Poznań

toni175 napisał:
sprawa kół czy wydechów jest mało istotna, bo wydechy zazwyczaj warte są tyle co ważą, a same felgi są pogięte i pordzewiałe.


Nawet mniej bo w środku spalony mixol i kupa rdzy Smile

Duna OK-4 - toż to mały piękny samochodzik Smile

TOP   BOTTOM
 Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Wyświetl posty z ostatnich:   
 Forum Pannonia - motocykle zabytkowe Strona Główna » Początkujący kolekcjoner » Pozdrowienia z WLKP + Zakup Pannoni (kilka pytań)
 Strona 1 z 1
 
 
 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Skocz do:  


     Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group | Template Neon v1.3 | Crystal